Ung Symfonietta Nord presanterer Haydn seek, i samarbeid med Hyung-Ki Joo og NOR59
I dette programmet har Hyung-ki Joo tatt den originale musikken til Haydn og brukt sin kjærlighet til teater og humor på Haydns originale musikalske intensjoner, for å styrke og forsterke opplevelsen for dagens publikum. Konserten starter på en måte baklengs med den siste satsen av Haydns Symphony no. 60, “Il Distratto” - som betyr den distraherte. Musikken starter på Haydns signatur lystige måte, men så snart den har startet er det noen distraksjoner som må tas vare på. Vil orkesteret klare å fokusere og komme godt i gang?
Haydns Surprise Symphony er så godt elsket og populært at når man i dag hører den, er det ikke lenger en overraskelse. Men kan dette orkesteret likevel klare å få deg til å føle at du got punked. Og foruten musikken til Haydn, er det musikk som bærer innflytelse eller ånd fra Haydn, for eksempel Prokofievs Romeo & Juliet, et verk som Haydn kan ha skrevet selv om han hadde levd i det 20. århundre. Django Bates sin «Intervall song» er en genial måte for folk å lære musikalske intervaller. Kunne Haydn reist i tiden og hørt denne perlen for så å gå tilbake og skrive sin uvanlige kanon, «Das Böse Weib»?
Vent det uventede. Det er hva Haydn handler om. Og uansett hvor du gjemmer deg, vil musikken finne deg.